2010-11-14 14:00:27

Programowanie obiektowe w PHP – lekcja 3.

Poniżej prezentuję trzeci fragment szkolenia Programowanie obiektowe w PHP. Jutro kolejna część, a w przyszłym tygodniu pełne szkolenie znajdzie się w ofercie Serwan.pl.

Słowniczek

abstrakcja
klasa może być modelem abstrakcyjnym dla innych klas dziedziczących po niej. Pojęcie to jest blisko związane z dziedziczeniem w szczególności po klasach abstrakcyjnych. Klasy i metody abstrakcyjne omawiam w lekcjach 35-39. Czasami abstrakcją nazywane jest też odwzorowanie rzeczywistych modeli w strukturze klasy (abstrakcja danych i procesów). Klasa samochód byłaby abstrakcją rzeczywistego samochodu, zawarta w klasie właściwość silnik byłaby abstrakcją części samochodu, a metoda jedź – abstrakcją funkcji samochodu.
przesłanianie pól i metod
Jest to redefiniowanie / nadpisywanie pól i metod klasy bazowej w klasie pochodnej. Ten temat poruszam w lekcjach 11 i 12.
metody wirtualne
W PHP każda metoda, która została przesłonięta w klasie pochodnej staje się metodą wirtualną. W innych językach wymagałoby to zastosowania specjalnej techniki (np. poprzedzenie definicji metody słowem virtual) w PHP mamy to z automatu. Ten temat poruszam w lekcji 11.
polimorfizm (wielopostaciowość)
mechanizm który pozawala wywołanie metod o takiej samej nazwie zawartych w różnych obiektach w zależności od kontekstu wywołania metody. Przykład polimorficznego wywołania metody zawiera lekcja 11.

Dla większej wygody można powiększyć nagranie klikając ikonkę w prawym dolnym rogu filmu. Klip wymaga wtyczki Adobe Flash Player.

Oczywiście wszelkie komentarze są mile widziane.

Tagi: , , , , , , , , ,

7 odpowiedzi do “Programowanie obiektowe w PHP – lekcja 3.”

  1. WisJa pisze:

    Bardzo mało informacji. Na lekcji można było jedynie zobaczyć jak w praktyce wygląda wywoływanie pól obiektu, co w teorii było omówione na poprzedniej lekcji. Myślę, że jest to zdecydowanie za wolne tempo, a lekcje powinny być dłuższe i prowadzone troszkę szybciej.

    Pozdrawiam, Jacek.

  2. alphatom79 pisze:

    Szybsze tempo byłoby jak najbardziej wskazane oraz oczywiście większa zawartość merytoryczna lekcji.

  3. tomek pisze:

    Popieram WisJa lekcje zdecydowanie za krótkie, za mało informacji i niepotrzebne niektóre przykłady, które można by zlecić jako zadanie domowe dla zainteresowanych.

  4. Leszek Sewastianowicz pisze:

    Z zadaniami domowymi jest ten problem, że trzeba by je później sprawdzić. To trochę inny tryb nauki. Starałem się by lekcje były przystępne jak największemu gronu, dlatego niektóre elementy omawiam w taki a nie inny sposób. Nie chciałem, by szkolenie wyglądało jak czytanie kolejnej książki, czy suche kompedium, bo to może każdy znaleźć choćby w manualu php. A jeżeli chodzi o długość lekcji, to zastanawiam się nad puszczeniem dwóch lekcji na raz.

  5. marcin pisze:

    programowanie obiektowe wymaga co najmniej podstaw programowania strukturalnego. na pewno przydatny jest słowniczek żeby znać fachową terminologię. jak przy poprzednim szkoleniu podoba mi się sposób tłumaczenia polegający na wpisywaniu funkcji i tłumaczenia efektu, który one powodują. co do długości lekcji to jest ona rzeczywiście trochę krótka

  6. Zbyszek pisze:

    Na pewno ciekawa, lekcja. Ale za krótka. Trudno oceniać każdy krok po kolei.

  7. Andzia pisze:

    Dla osoby poczatkujacej bardzo dobra lekcja ale troche za krotka. Czekam na lekcje, w ktorej bedzie omowiony cel i skutek tworzenia klasy, obiektu.

Dodaj odpowiedź