2010-11-14 14:00:27
Programowanie obiektowe w PHP – lekcja 3.
Poniżej prezentuję trzeci fragment szkolenia Programowanie obiektowe w PHP. Jutro kolejna część, a w przyszłym tygodniu pełne szkolenie znajdzie się w ofercie Serwan.pl.
SÅ‚owniczek
- abstrakcja
- klasa może być modelem abstrakcyjnym dla innych klas dziedziczÄ…cych po niej. PojÄ™cie to jest blisko zwiÄ…zane z dziedziczeniem w szczególnoÅ›ci po klasach abstrakcyjnych. Klasy i metody abstrakcyjne omawiam w lekcjach 35-39. Czasami abstrakcjÄ… nazywane jest też odwzorowanie rzeczywistych modeli w strukturze klasy (abstrakcja danych i procesów). Klasa samochód byÅ‚aby abstrakcjÄ… rzeczywistego samochodu, zawarta w klasie wÅ‚aÅ›ciwość silnik byÅ‚aby abstrakcjÄ… części samochodu, a metoda jedź – abstrakcjÄ… funkcji samochodu.
- przesłanianie pól i metod
- Jest to redefiniowanie / nadpisywanie pól i metod klasy bazowej w klasie pochodnej. Ten temat poruszam w lekcjach 11 i 12.
- metody wirtualne
- W PHP każda metoda, która została przesłonięta w klasie pochodnej staje się metodą wirtualną. W innych językach wymagałoby to zastosowania specjalnej techniki (np. poprzedzenie definicji metody słowem virtual) w PHP mamy to z automatu. Ten temat poruszam w lekcji 11.
- polimorfizm (wielopostaciowość)
- mechanizm który pozawala wywołanie metod o takiej samej nazwie zawartych w różnych obiektach w zależności od kontekstu wywołania metody. Przykład polimorficznego wywołania metody zawiera lekcja 11.
Dla większej wygody można powiększyć nagranie klikając ikonkę w prawym dolnym rogu filmu. Klip wymaga wtyczki Adobe Flash Player.
Oczywiście wszelkie komentarze są mile widziane.
Tagi: abstrakcja, class, function, metody wirtualne, new, obiekt, PHP, polimorfizm, programowanie obiektowe, przesłanianie
Bardzo mało informacji. Na lekcji można było jedynie zobaczyć jak w praktyce wygląda wywoływanie pól obiektu, co w teorii było omówione na poprzedniej lekcji. Myślę, że jest to zdecydowanie za wolne tempo, a lekcje powinny być dłuższe i prowadzone troszkę szybciej.
Pozdrawiam, Jacek.
Szybsze tempo byłoby jak najbardziej wskazane oraz oczywiście większa zawartość merytoryczna lekcji.
Popieram WisJa lekcje zdecydowanie za krótkie, za mało informacji i niepotrzebne niektóre przykłady, które można by zlecić jako zadanie domowe dla zainteresowanych.
Z zadaniami domowymi jest ten problem, że trzeba by je później sprawdzić. To trochę inny tryb nauki. Starałem się by lekcje były przystępne jak największemu gronu, dlatego niektóre elementy omawiam w taki a nie inny sposób. Nie chciałem, by szkolenie wyglądało jak czytanie kolejnej książki, czy suche kompedium, bo to może każdy znaleźć choćby w manualu php. A jeżeli chodzi o długość lekcji, to zastanawiam się nad puszczeniem dwóch lekcji na raz.
programowanie obiektowe wymaga co najmniej podstaw programowania strukturalnego. na pewno przydatny jest słowniczek żeby znać fachową terminologię. jak przy poprzednim szkoleniu podoba mi się sposób tłumaczenia polegający na wpisywaniu funkcji i tłumaczenia efektu, który one powodują. co do długości lekcji to jest ona rzeczywiście trochę krótka
Na pewno ciekawa, lekcja. Ale za krótka. Trudno oceniać każdy krok po kolei.
Dla osoby poczatkujacej bardzo dobra lekcja ale troche za krotka. Czekam na lekcje, w ktorej bedzie omowiony cel i skutek tworzenia klasy, obiektu.