2010-11-13 14:19:39

Programowanie obiektowe w PHP – lekcja 2.

Poniżej prezentuję drugi fragment szkolenia Programowanie obiektowe w PHP. Jutro kolejna część, a w przyszłym tygodniu pełne szkolenie znajdzie się w ofercie Serwan.pl.

W komentarzach pod wczorajszą lekcją pojawiły się pojęcia:

  • izolacja kodu
  • dziedziczenie
  • klonowanie

Te i wiele innych pojęć omawiam w kolejnych lekcjach choć nie zawsze muszą być tak nazwane. Dla większej przejrzystości i wygody będę umieszczał po kilka definicji przy każdej lekcji.

hermetyzacja/enkapsulacja (izolacja kodu, kapsułkowanie, ukrywanie informacji)
zamknięcie i ukrycie przed kodem zewnętrznym kodu i pól wewnątrz klas. Klasy udostępniają jedynie swój interfejs, za pośrednictwem którego możliwe jest wykorzystanie kodu zawartego w metodach klas i użycie pól tych klas. Technicznie służą temu omawiane w lekcji poniżej kwalifikatory dostępu. Hermetyzacja uodparnia program na błędne użycie obiektów oraz umożliwia podział procesów na prostsze czynności.
dziedziczenie
mechanizm który pozawala na tworzenie hierarchii klas od najbardziej ogólnych do szczegółowych. Wspólna funkcjonalność jest zawarta w klasach ogólnych. Klasy dziedziczące są wzbogacane o indywidualne pola i metody. Dzięki temu mechanizmowi zachodzi specjalizacja klas potomnych. Więcej na ten temat wyjaśniam w lekcji 10.
klonowanie
Ponieważ obiekty nie mogą być kopiowane w ten sam sposób co inne typy danych, stworzono mechanizm klonowania do tworzenia niezależnych kopii obiektu. Ten temat poruszam w lekcji 22.

Dla większej wygody można powiększyć nagranie klikając ikonkę w prawym dolnym rogu filmu. Klip wymaga wtyczki Adobe Flash Player.

Oczywiście wszelkie komentarze są mile widziane.

Tagi: , , , , , , , , , ,

8 odpowiedzi do “Programowanie obiektowe w PHP – lekcja 2.”

  1. WisJa pisze:

    Ogólnie dobrze omówione modyfikatory dostępu, ale materiał kończy się trochę głupio – w połowie zdania ;/

  2. Leszek Sewastianowicz pisze:

    druga połowa zdania jutro ;)

  3. Zbyszek pisze:

    Wszystko byłoby super, ale!!!!
    Panie trenerze wprowadzasz napięcie w szkolenie. Ludzie o słabszym sercu, lub zbyt niecierpliwi nie doczekają się końca szkolenia.

  4. estera396 pisze:

    Napisane prostym jezykiem; dla mnie super.
    1) Chcialabym tylko wiedziec gdzie moge znalezc lekcje 10 i 22?
    2) Czy zawsze musze pisac przy definiowaniu klasy wyrazy razem np. MojaKlasa czy moge tez pisac Skoczylas Elzbieta Iwona?
    3) Co oznacza liczba 46 itd. przy obiekt->nazwa=46?
    Za ewentualna odpowiedz z gory serdecznie dziekuje.

  5. Leszek Sewastianowicz pisze:

    1. Początkowo planowałem opublikować cztery lekcje. Publikację kolejnych kilku uzależniłem od odbioru (ilości komentarzy) i zapowiada się, że będą kolejne. Natomiast całość (ok. 60 lekcji) pojawi się w ofercie w najbliższym tygodniu.
    2. W nazwach nie może być spacji. Mogą być za to znaki podkreślenia i wielkie litery czyli klasę, pole klasy lub metodę można nazwać dwakoty, DwaKoty lub Dwa_koty.
    3. Wartość 46 jest w tej instrukcji podstawiana do pola „nazwa” obiektu „obiekt”.

  6. Magda pisze:

    Przekaz jest prosty więc zrozumiały, ale mógłby być nieco szybszy :-)
    Może Pan szybciej mówić, a jeśli ktoś nie zrozumie, to odtworzy sobie wideo jeszcze raz :-) Pozdrawiam!

  7. Leszek Sewastianowicz pisze:

    Proszę wziąć pod uwagę, że mówię i piszę na klawiaturze równocześnie i do tego obsługuję program do nagrywania. Ale od dziś zaczynam trening i obiecuję poprawić swoją szybkość ;) .

  8. Andzia pisze:

    Jestem osoba poczatkujaca i do momentu wprowadzenia nieprawidlowego zapisu,l ekcja byla zrozumiala, potem jest dosc zagmatwane, no i to zakoncznie ….

Dodaj odpowiedź