2010-04-28 18:22:27

Pierwszy krok

Przez wiele lat wykonywania stron internetowych na zlecenia oraz w fir­mach gdzie szukałem etatu, na pierwszym spotkaniu zawsze padało pytanie: To co pan już zrobił? Nie ma co się dziwić, że to pytanie pada, jak bowiem ma po­tencjalny zleceniodawca czy pracodawca zweryfikować umiejętności człowieka, którego widzi zazwyczaj po raz pierwszy w życiu? Jeżeli orientuje się choć tro­chę w temacie, to może zapytać o jakiś szczegół, technologie, trend itp., ale za­zwyczaj się nie zna. Wie jakie strony znajdują się w Internecie, wie jakie rozwiązania na swoich witrynach ma konkurencja i to wszystko.

Nawet w firmach internetowych szefowie nie zawsze mają pełną i aktual­ną wiedzę na temat tworzenia stron. W tym przypadku zazwyczaj w rozmowach rekrutacyjnych uczestniczy doświadczony programista z danej firmy, który mo­że nas dokładnie przepytać i szczegółowo poznać nasze umiejętności. Jednak w przypadku zleceń nasi rozmówcy, będą wiedzieli na ten temat bardzo mało, albo wcale, więc jedynym rozsądnym pytaniem, które będą mogli zadać jest: To co pan już zrobił? To co pani już zrobiła?

Na początek warto więc zrobić kilka stron za darmo: dla siebie, rodziny, znajomych, a nawet fikcyjnych firm. Czasem niektóre fundacje szukają wyko­nawców stron za małe pieniądze, albo i zupełnie za darmo. Okazji, by zrobić strony do swego portfolio jest więc mnóstwo. Wystarczy się rozejrzeć.

Ile więc tych stron powinienem mieć w swoim portfolio? Im więcej tym lepiej. Jednak mając wykonanych już kilkanaście, czy kilkadziesiąt witryn, war­to wybrać z nich te najlepsze, ale nie mniej niż połowę z nadających się w ogóle do pokazania.

Dolna granica też nie istnieje. Nawet jeżeli mamy jedną stronę i widzimy, że ktoś chce zlecić wykonanie witryny, to nie czekajmy, aż przygotujemy jesz­cze 5 kolejnych, tylko zgłaszajmy się. W skrajnych przypadkach może udać się nawet bez portfolio.

Teraz pewnie chciałbyś wiedzieć: jak budować portfolio, co musi się w nim znaleźć i co wywiera najlepsze wrażenie i przynosi największe efekty? Odpowiedzi na te pytania zawarłem w e-booku „Jak zarabiać na robieniu stron WWW”, który jest bonusem do szkolenia „Zawodowy Webmaster” w wersji stacjonarnej i e-learningowej.

Dodaj odpowiedź